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क्या है स्टीयर-बाय-वायर टेक्नोलॉजी? फायदे और नुकसान (What is steer-by-wire technology? advantages and disadvantages)

क्या है स्टीयर-बाय-वायर टेक्नोलॉजी? फायदे और नुकसान (What is steer-by-wire technology? advantages and disadvantages)

क्या है स्टीयर-बाय-वायर टेक्नोलॉजी? फायदे और नुकसान (What is steer-by-wire technology? advantages and disadvantages)

स्टीयर-बाय-वायर, ऐसी टर्म है जो कम ही लोगों ने सुनी होगी. यह स्टीयरिंग से जुड़ी टेक्नोलॉजी है, जिसमें स्टीयरिंग व्हील का पहियों से सीधा संबंध या संपर्क नहीं है. इस बजाय स्टीयरिंग व्हील के मूवमेंट को इलेक्ट्रॉनिक सिग्नल में बदलता है और फिर इन सिग्नल को पहियों तक भेजा जाता है. व्हील्स को इलेक्ट्रिक मोटर्स के जरिए से घुमाता है, जो स्टीयरिंग व्हील से इलेक्ट्रॉनिक सिग्नल पर काम करता है. हाल में लॉन्च टेस्ला साइबरट्रक में इस्तेमाल किया है. 
Steer-by-wire is a term that few people might have heard of. This is a steering related technology, in which the steering wheel does not have direct connection or contact with the wheels. Instead, it converts the movement of the steering wheel into electronic signals and then these signals are sent to the wheels. The wheels rotate through electric motors, which work on electronic signals from the steering wheel. Used in the recently launched Tesla Cybertruck.

फायदे (Advantages)
कम वजन: स्टीयर-बाय-वायर सिस्टम में हाइड्रोलिक सिलेंडर या पावर स्टीयरिंग पंप नहीं है. यह पारंपरिक पावर स्टीयरिंग सिस्टम की तुलना में हल्का है. कार के ओवरऑल वजन को कम में मदद मिलती है, जिससे कार ज्यादा एफिशिएंट बन सकती है.
Light weight: Steer-by-wire systems do not have hydraulic cylinders or power steering pumps. It is lighter than conventional power steering systems. This helps in reducing the overall weight of the car, which can make the car more efficient.

एफिशिएंट: स्टीयर-बाय-वायर सिस्टम को इलेक्ट्रॉनिक रूप से कंट्रोल किया जाता है, जिससे ज्यादा एफिशिएंट सटीक रिस्पॉन्स कर सकता है. कार तेजी से और सटीक रूप से मोड़ने में मदद करता है. यह टेक्नोलॉजी अभी नई है. इसके कुछ नुकसान भी हैं.
Efficient: Steer-by-wire system is electronically controlled, providing more efficient and precise response. Helps in turning the car fast and accurately. This technology is still new. It also has some disadvantages.

स्टीयरिंग रोटेशन: स्टीयर-बाय-वायर के साथ स्टीयरिंग के रोटेशन को कम किया जाता है, जैसे टेस्ला साइबरट्रक में करीब 180 डिग्री स्टीयरिंग रोटेशन पर ही पहियों को मैक्सिमम टर्न तक ले जा सकते हैं. यानी, कम स्टीयरिंग रोटेशन पर ज्यादा व्हील टर्न मिलता है.
Steering Rotation: Steering rotation is reduced with steer-by-wire, such as in the Tesla Cybertruck, the wheels can be taken to maximum turn only at about 180 degrees of steering rotation. That is, more wheel turn is available at less steering rotation.

नुकसान (Dis-advantages)
सेफ्टी कन्सर्न: जैसा यह टेक्नोलॉजी नई है और स्टीयरिंग व्हील का पहियों से फिजिकल कॉन्टेक्ट नहीं है, जिससे कुछ को चिंता है कि सिस्टम में खराबी पर यह दुर्घटना का कारण बन सकता है. सॉफ्टवेयर मालवेयर या इलेक्ट्रॉनिक सिग्नल के मिसकैल्कुलेशन में यह खरतनाक हो सकता है.
Safety Concerns: As this technology is new and the steering wheel does not have physical contact with the wheels, some are worried that it could cause an accident if the system malfunctions. This can be dangerous due to software malware or miscalculation of electronic signals.

कॉस्ट: स्टीयर-बाय-वायर सिस्टम पारंपरिक पावर स्टीयरिंग सिस्टम  में ज्यादा महंगा होगा क्योंकि इसमें इलेक्ट्रॉनिक का इस्तेमाल होता है. कार की ओवरऑल कीमत बढ़ेगी और ज्यादा पैसे चुकाने पड़ेंगे.
Cost: A steer-by-wire system will be more expensive than a traditional power steering system because it uses electronics. The overall price of the car will increase and you will have to pay more.

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