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बाइक चलाना आसान, बिना क्लच दबाए बदल सकेंगे गियर (Easy to ride the bike, you will be able to change gears without pressing the clutch )

बाइक चलाना आसान, बिना क्लच दबाए बदल सकेंगे गियर (Easy to ride the bike, you will be able to change gears without pressing the clutch )

बाइक चलाना आसान, बिना क्लच दबाए बदल सकेंगे गियर (Easy to ride the bike, you will be able to change gears without pressing the clutch )

भारी ट्रैफिक के बीच बाइक चलाते समय हाथ और पैरों पर अधिक जोर पड़ता है. इसकी मुख्य वजह है क्लच और गियर बदलना है. शहरी ट्रैफिक की भरमार में गियर बदलते समय, क्लच को बार-बार दबाना थकाने वाला काम है. लेकिन, जल्द ही इस समस्या का एक समाधान मिलता है. दरअसल, जापानी दोपहिया वाहन निर्माता कंपनी होंडा ई-क्लच टेक्नोलॉजी पर काम कर रही है. इसमें ऑटोमेटेड क्लच सिस्टम होगा. मोटरसाइकिलों को क्लच-लेस गियर शिफ्टिंग मिल पाएगी.
While riding a bike in heavy traffic, there is more stress on the hands and legs. The main reason for this is to change the clutch and gear. While changing gears in dense urban traffic, repeatedly pressing the clutch is a tiring task. But, soon a solution to this problem is found. Actually, Japanese two-wheeler manufacturer Honda is working on e-clutch technology. It will have an automated clutch system. Motorcycles will get clutch-less gear shifting.

यह तकनीक कुछ ऐसी है, जैसी किआ और हुंडई की कारों में आईएमटी (इंटेलिजेंट मैनुअल ट्रांसमिशन) गियरबॉक्स देखा होगा. जैसे आईएमटी सिस्टम में क्लच नहीं है लेकिन फिर मैनुअल गियरबॉक्स है और आप मैनुअली गियर बदलते हैं, वैसा ही कुछ होगा. कार में इंटेलिजेंट सिस्टम क्लच को जरूरत पर खुद एक्टिव या इनएक्टिव करता है. इसके लिए 'इंटेलिजेंट इंटेंशन सेंसर' है. 
This technology is similar to the IMT (Intelligent Manual Transmission) gearbox seen in Kia and Hyundai cars. Like there is no clutch in IMT system but then there is manual gearbox and you change gears manually, something similar will happen. The intelligent system in the car automatically activates or deactivates the clutch as per the need. For this there is 'Intelligent Intention Sensor'.

ई-क्लच टेक्नोलॉजी :-हालांकि, होंडा ई-क्लच टेक्नोलॉजी में क्लच को शामिल कर सकती है लेकिन वह सिर्फ दिखाने के लिए है. यह मल्टी-गियर मोटरसाइकिल ट्रांसमिशन के लिए दुनिया का पहला ऑटोमेटिक क्लच कंट्रोल सिस्टम है. इस टेक्नोलॉजी को डेवलप का मकसद बिना क्लच के इस्तेमाल के मोटरसाइकिल राइडिंग को आसान है. बाइक को डेली कम्यूटर के तौर पर इस्तेमाल वालों के लिए आरामदायक होगा.
E-Clutch Technology:- Although Honda may include clutch in E-Clutch technology but it is just for show. It is the world's first automatic clutch control system for a multi-gear motorcycle transmission. The purpose of developing this technology is to make motorcycle riding easier without the use of clutch. It will be comfortable for those who use the bike as a daily commuter.

होंडा ई-क्लच एक इलेक्ट्रॉनिक कंट्रोल टेक्नोलॉजी है, जो क्लच को ऑटोमैटिक रूप से कंट्रोल है. बाइक राइडर को क्लच को मैनुअल रूप से दबाने की जरूरत नहीं होगी. यह मैनुअल क्लच ऑपरेशन में ज्यादा कम्फर्टेबल होगा. इससे गियर शिफ्टिंग आसान होगी.
Honda e-Clutch is an electronic control technology that automatically controls the clutch. The bike rider will not need to press the clutch manually. This manual clutch will be more comfortable in operation. This will make gear shifting easier.

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