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सस्ती सोडियम-आयन बैटरी इलेक्ट्रिक कारों, फुल चार्ज में 250km दौड़े (Inexpensive sodium-ion battery electric cars, run 250km on full charge)

सस्ती सोडियम-आयन बैटरी इलेक्ट्रिक कारों, फुल चार्ज में 250km दौड़े (Inexpensive sodium-ion battery electric cars, run 250km on full charge)

सस्ती सोडियम-आयन बैटरी इलेक्ट्रिक कारों, फुल चार्ज में 250km दौड़े (Inexpensive sodium-ion battery electric cars, run 250km on full charge)

इलेक्ट्रिक कारों की डिमांड तो तेजी से बढ़ रही है, लेकिन महंगी कीमत के चलते इसे खरीदने से बच रहे हैं. इलेक्ट्रिक कारों के निर्माण में सबसे बड़ा खर्च इसकी बैटरी है. अभी वाहनों में लीथियम आयन बैटरी का इस्तेमाल है, लेकिन जल्द ही यह बदल रहा है. चीन की इलेक्ट्रिक कार निर्माता JAC ने दुनिया का पहला इलेक्ट्रिक वाहन पेश है जो एक सस्ती सोडियम-आयन बैटरी पर काम है. इस बैटरी के उपयोग से भविष्य के इलेक्ट्रिक वाहनों की कॉस्ट 10 प्रतिशत तक कम है. 
The demand for electric cars is increasing rapidly, but due to the expensive price, they are avoiding buying it. The biggest expense in manufacturing an electric car is its battery. Lithium-ion batteries are currently used in vehicles, but this may soon be changing. China's electric car maker JAC has introduced the world's first electric vehicle, which works on an affordable sodium-ion battery. The use of this battery can reduce the cost of future electric vehicles by up to 10 percent.

सोडियम-आयन बैटरी सस्ते कच्चे माल का उपयोग हैं और ईवी निर्माताओं को मौजूदा तकनीकों का विकल्प प्रदान करती हैं जो मुख्य कंटेंट के रूप में लिथियम और कोबाल्ट पर निर्भर हैं. साउथ चाइना मॉर्निग पोस्ट , सोडियम-आयन बैटरी को बीजिंग स्थित स्टार्टअप हिना बैटरी टेक्नोलॉजीज द्वारा विकसित था. 
Sodium-ion batteries use cheaper raw materials and offer EV manufacturers an alternative to existing technologies that rely on lithium and cobalt as key ingredients. The sodium-ion battery was developed by Beijing-based startup Hina Battery Technologies, reports the South China Morning Post.

जेएसी ईवी में 25 किलोवाट घंटे (केडब्ल्यूएच) की बैटरी है, जो एक बार चार्ज पर 250 किलोमीटर तक है. कंपनी ने कहा, "पिछले साल लिथियम कार्बोनेट की कीमतों में बढ़ोतरी ने कई बैटरी निर्माताओं और ग्राहकों को बढ़ती लागत के दबाव का सामना पड़ा." "इसलिए बेहतर लागत-प्रदर्शन, हाई सेफ्टी के साथ-साथ शानदार साइकिल परफॉर्मेंस की पेशकश करने वाली सोडियम-आयन बैटरी, लिथियम-आयन बैटरी के सबसे विकल्प में बेहतर हैं."
The JAC EV is powered by a 25 kilowatt-hour (kWh) battery with a range of 250 km on a single charge. "Last year's rise in lithium carbonate prices exposed many battery makers and customers to increased cost pressures," the company said. "So sodium-ion batteries are the best alternative to lithium-ion batteries, offering superior cost-performance, high safety as well as excellent cycle performance."

सोडियम-आयन बैटरी की डेंसिटी उनके लिथियम-आयन समकक्षों की तुलना में कम है. इन बैटरियों में लो-टेंपरेचर परफॉर्मेंस और चार्जिग स्पीड जैसे लाभ हैं. इस बीच, चीनी इलेक्ट्रिक कार निर्माता BYD विदेशों में परिचालन का विस्तार है. 
The density of sodium-ion batteries is lower than that of their lithium-ion counterparts. These batteries have advantages like low-temperature performance and charging speed. Meanwhile, Chinese electric car maker BYD is expanding operations overseas.

 40 से अधिक देशों में संचालित BYD ने इस साल करीब 20 लाख ईवी बेचने की योजना बनाई है, जिसमें जापान और दक्षिण पूर्व एशिया और यूरोप के देश शामिल हैं. पिछले साल दिसंबर में, बीवाईडी ऑटो वैश्विक बाजार में अग्रणी बना रहा, जिसने 5,37,000 से अधिक ईवी इकाइयों 197 प्रतिशत (वर्ष-दर-वर्ष) की वृद्धि की शिपिंग की.
 BYD, which operates in more than 40 countries, plans to sell around two million EVs this year, including Japan and countries in Southeast Asia and Europe. In December last year, BYD Auto continued to lead the global market, shipping over 5,37,000 EV units, a growth of 197 per cent (year-on-year).

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