गारंटी-वारंटी का विवरण: क्या जानते हैं प्रॉडक्ट की गारंटी और वारंटी में अंतर? विस्तार से पूरी डिटेल (Guarantee-Warranty Description: Know the difference between a product guarantee and a warranty? full detail)
May 12, 2022
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आप दुकान से कोई महंगा आइटम खरीदते हैं तो गारंटी-वारंटी के बारे में पूछते होंगे. अधिकतर दोनों को एक ही बात समझते हैं ऐसा नहीं है. दोनों के बीच में अंतर है. आज हमदोनों के बीच का फर्क बताते हैं.
If you buy an expensive item from the shop, then you must have asked about the guarantee-warranty. Most of them consider both to be the same thing, it is not so. There is a difference between the two. Today let us tell you the difference between the two.
गारंटी (Guarantee)
पहले जानते हैं कि गारंटी क्या होती है. गारंटी मतलब है कि कंपनी उत्पाद की क्वालिटी की पूरी जिम्मेदारी है. अगर छोटा-मोटा फॉल्ट निकलता है तो मैकेनिक भेजकर ठीक करवाती है जबकि बड़ा फॉल्ट निकलने पर वह प्रॉडक्ट को वापस लेती है.
First let us know what a guarantee is. Guarantee means that the company is fully responsible for the quality of the product. If a minor fault is found, then a mechanic is sent to get it repaired, while if a major fault is found, she takes back the product.
वारंटी (Warranty)
वारंटी का मतलब होता कि फॉल्ट चाहे छोटा हो या बड़ा लेकिन कंपनी प्रॉडक्ट को किसी सूरत में वापस नहीं लेती. वह मैकेनिक को घर भेजकर उसे ठीक करवाती है और छोटे-मोटी स्पेयर पार्ट लगाती है.
Warranty would mean that whether the fault was minor or major but the company does not take back the product under any circumstances. She sends a mechanic home to get it repaired and installs minor spare parts.
चूंकि प्रॉडक्ट को वापस लेने पर कंपनी को नुकसान ज्यादा है अधिकतर कंपनियां गारंटी के बजाय उत्पाद पर वारंटी देना ज्यादा पसंद हैं. कस्टमर के नजरिए से देखें तो वारंटी में ज्यादा नुकसान नहीं है. हालांकि वारंटी का फायदा का तरीका जरूर पता हो.
Since the loss to the company is more if the product is withdrawn, most companies prefer to give a warranty on the product rather than a guarantee. From the point of view of the customer, there is not much damage in the warranty. However, the way of availing the warranty must be known.
बिल (Bill)
जब कोई महंगा आइटम खरीदें तो पक्का बिल जरूर लें. प्रॉडक्ट को खोलकर उसमें रखे गारंटी/वारंटी कार्ड पर दुकानदार के साइन और मुहर लगवाएं. ये दोनों काम होने पर ही मानता है कि वह सामान लीगल तरीके से खरीदा है और आवश्यक टैक्स भी चुकाया है. दोनों कागजातों के बिना आप सामान के खराब पर गारंटी-वारंटी के लिए कंपनी पर क्लेम नहीं करते.
When buying an expensive item, definitely take a firm bill. After opening the product, get the shopkeeper's sign and stamp on the guarantee/warranty card kept in it. Only when both these works are done, he assumes that he has bought the goods legally and has also paid the necessary tax. Without both the documents, you do not claim the company for the guarantee-warranty on the damage of the goods.
सामान (Goods)
जब मार्केट में जरूरत का सामान खरीदने जाएं तो लिखी गारंटी या वारंटी पर ध्यान जरूर दें. किस प्रॉडक्ट पर गारंटी-वारंटी ज्यादा समय तक के लिए लिखी है. जिस सामान पर लंबी अवधि की गारंटी-वारंटी हो तो समझए कि क्वालिटी अच्छी होती है और वह बीच में खराब होता है तो उस पर कुछ खर्च नहीं होगा.
When you go to buy the necessary goods in the market, then definitely pay attention to the written guarantee or warranty. On which product is the guarantee-warranty written for a longer time? If the goods on which there is a long-term guarantee-warranty, then understand that if the quality is good and if it gets spoiled in the middle, then nothing will be spent on it.
कंस्यूमर फोरम (Consumer forum)
गारंटी-वारंटी की समय सीमा के बावजूद कोई सामान खराब होता है और कंपनी उसे सुधरवाने में हीलाहवाली है तो कंस्यूमर फोरम में केस दायर करते हैं. केस दर्ज करवाने के लिए वकील की जरूरत नहीं होती. खुद एक सादे कागज पर पूरी घटना लिखकर फोरम में जमा करवाते हैं. फोरम की ओर से कंपनी को नोटिस जारी किया है. नोटिस के बाद भी वह कार्रवाई नहीं करती तो खिलाफ सुनवाई शुरू कर दी है.
If any item gets damaged despite the warranty-time limit and the company is reluctant to get it repaired, then file a case in the consumer forum. A lawyer is not needed to file a case. He himself writes the whole incident on a plain paper and submits it to the forum. A notice has been issued to the company on behalf of the Forum. If she does not take action even after the notice, then the hearing has been started against her.
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